Sir William on myös päässyt ahkerasti treenailemaan. Mä olen oikeasti taas innostunut tokosta ja tehnyt Viljon kanssa paljon töitä :)) Kehitystäkin on onneksi tapahtunut.

Kentällä en ole kovinkaan montaa kertaa ennättänyt, mutta kotona ollaan treenattu joka päivä. Sen olen ainakin havainnut, että Viljon kanssa EI kannata tokoilla silloin kun sillä on nälkä. Se menee aivan ylikierroksille, jalat vaan sutii lattialla hullunlailla ja siltä tulee myös sellaista kiihtynyttä vinkunaa. Ei hyvä :( Sitten kun otan rauhallisemmassa tilanteessa, niin se on paljon parempi :) Aika kuumahan se aina on, mutta nyt kun olen ottanut mukaan myös enemmän malttia vaativia harjoituksia, niin se pysyy paremmin balanssissa. Ja itse asiassa sillä on todella hyvä maltti, silloin kun se tietää mitä sen kuuluu tehdä :))

Olen harjoitellut nyt tosi paljon jääviä liikkeitä. Tai oikeastaan sitä varsinaista asennossa pysymistä. Menee tosi kivasti. Vaikka Viljo onkin melkoinen tärpästikkeli, niin sille ei tunnu tulevan mitään teputusta, kääntyilyä tms. vaan se pysyy paikallaan kuin nakutettu :)) Tietysti harjoituksetkin ovat vielä varsin helppoja :)

Tosi paljon olen nyt Viljon kanssa miettinyt sitä virettä. Satu sanoi viime sunnuntain tokon teemaillassa hienosti Welmusta sen, mitä mäkin olen kokoajan ajatellut Viljon kohdalla. Eli kun koira ei ole henkisesti mikään mielettömän vahva, niin silloin sen viretilaa on nostettava ylemmäksi kuin toisentyyppisellä koiralla. Silloin koira pystyy myöhemmin toimimaan missä tahansa tilanteessa, eikä se ota työskennellessään häiriötä oikeastaan mistään. Viljon kohdallahan vireennostaminen ei ole ongelma, mutta mä olen vähän huolissani siitä, ettei se mene yli. Viljohan ei osaa samalla tavalla purkaa virettään kuin esim. Toivo. Toivolle kun antaa lelun, niin se rauhoittaa itseään juoksemalla tai joskus lelua järsimällä. Viljon kanssa tämä ei ainakaan vielä onnistu, sillä Viljohan monesti sylkee lelun heti pois ja monesti treenin edetessä vain kokoajan nostaa virettään. Jos jollakulla on olemassa tähän vireen hallintaan joku hyvä kikka tai asian tiimoilta herää muita ajatuksia, niin mieluusti saa kertoa :))